Home > Uncategorized > Anda Yang Dahulu, Anda Yang Baharu !

Anda Yang Dahulu, Anda Yang Baharu !

Awan mendung nampaknya sudah mula berarak pergi. Kehidupan mula berubah dan semakin dibawah pengawalan saya. Saya tidak mahu lagi kembali kepada situasi menjadi mangsa keadaan. Saya mahu mempunyai kekuatan dalaman. Saya mahu bergerak ke kanan dalam carta perubahan dari kesengsaraan kepada kekuatan. Pemikiran positif menjadi agenda utama setiap hari. Penghijrahan yang sepatutnya sudah lama saya lakukan.

Ketika saya amat teruja untuk meneruskan tindakan-tindakan positif yang seolah-olah seperti kemunculan kumpulan kunang-kunang bercahaya yang menerangi malam gelap, walau pun saya amat mengharapkan bulan purnama, saya dapati seperti ada sesuatu yang tidak kena. Ada orang-orang yang penting dalam hidup saya ; adik-beradik, saudara-mara, kawan-kawan dan rakan-rakan sekerja seperti tidak menyukai perubahan diri saya. Adakah saya amat berubah? Apa yang berlaku?

Saya menceritakan keadaan terkini saya ini kepada sahabat saya. ” Apa sebenarnya yang berlaku ? ”, tanya saya. ” Apa yang berlaku? ”, jawab sahabat saya. ” Tanyalah diri kamu sendiri dulu apa yang berlaku”, sambungnya lagi. ” Macam biasa saja, macam ni lah saya, tak semakin kurus tak semakin gemuk ”, jawab saya dengan nada bergurau.

Saya memberitahunya bahawa saya tidak merasakan terlalu banyak yang berubah. Cuma sekarang saya kurang berminat untuk bersembang-sembang kosong yang saya anggap tidak memberi menafaat, kurang memberi perhatian apabila saudara-mara yang datang berkunjung bercerita mengenai masaalah-masaalah remeh-temeh keluarga dan apa-apa sahaja perkara yang saya anggap negatif.

Hari itu saya mendapat penjelasan yang panjang-lebar dari sahabat saya. Orang-orang yang rapat dengan saya samada ahli keluarga atau pun rakan-rakan sekerja dan kawan-kawan, sudah biasa dengan saya yang dahulu. Corak interaksi saya dengan mereka sudah menjadi satu kebiasaan bagi mereka.  Apabila mereka mendapati corak ini berubah, mereka menjadi tidak selesa. Ianya menjadi satu kejutan kepada mereka.

Walau pun magnitud kejutan ini tidak sama untuk setiap orang, tetapi ianya tetap satu kejutan. Saya amat memahami kejutan yang dimaksudkan oleh sahabat saya itu. Saya pernah mengalaminya semasa saya mula-mula sampai di Amerika Syarikat untuk melanjutkan pelajaran. Pada masa itu umur saya lapan belas tahun. Saya orang kampung dari Terengganu dan kejutan budaya memang membuatkan saya kurang selesa pada mulanya.

Bersambung……….

Categories: Uncategorized
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

