Home > Uncategorized > Mangsa Keadaan

Mangsa Keadaan

Minggu ini sahabat saya agak sibuk dengan minggu penilaian ( appraisal ) prestasi staf-staf dibawahnya. Pengurusan disyarikatnya membuat keputusan untuk membuat penilaian prestasi lebih awal pada tahun ini. Mungkin pihak syarikat hendak membuat persediaan lebih awal untuk kenaikkan gaji dan bonus. Saya pun akan membuat penilaian prestasi terhadap staf-staf dibawah tanggung-jawab saya. Ada tiga eksekutif kejuruteraan dan lima belas mekanik. Saya faham apa yang akan dilalui oleh sahabat saya. Sesetengah pengurus hanya mengambil tugas ini sebagai satu rutin tahunan sahaja.

Buat masa sekarang ini, saya pula sibuk dengan persiapan bagi lawatan beberapa orang VVIP daripada ibu pejabat di Switzerland. Saya tidak akan mensia-sia peluang untuk bertemu dengan Ketua Pegawai Eksekutif ( CEO ) yang baru ini secara peribadi. Banyak cerita kehebatan beliau yang saya dengar.

Seminggu kemudiannya, saya berkunjung kerumah sahabat saya di Kuang. Saya menceritakan berkenaan pengalaman saya berbual dengan CEO tersebut semasa lawatan beliau. Walau pun perbualan itu tidak lama, maklumlah beliau sangat sibuk dengan urusan-urusan rasmi sebelum bertolak melawat beberapa lagi syarikat-syarikat di Asia Pasifik seperti di Jepun, Singapura, Filipina, dll, tetapi yang lebih penting ialah saya telah berjaya mengatasi perasaan takut dan rasa rendah diri saya untuk berbual dengannya.

Saya telah bertanya mengenai Pengurusan Risiko ( Risk Management ) oleh seorang yang menguruskan sebuah syarikat makanan terbesar di dunia ini. Dia tidak terus menjawab soalan saya, sebaliknya dia bertanya samada saya bekerja dalam jabatan kewangan? Saya memberitahunya bahawa saya adalah pengurus kejuruteraan. Banyak yang beliau jelaskan, antaranya ialah beliau bertanggung-jawab terhadap 225,000 pekerja, 489 kilang dan pejabat di 102 negara di dunia ini. Adakah beliau ini seorang yang amat berani?  Beliau adalah seorang graduan dalam bidang ekonomi di Austria dan mula bekerja sebagai seorang wakil penjual di syarikat makanan ini.

” Tentulah dia tu seorang yang mengambil tanggung-jawab dalam hidupnya dan bukan seorang yang menjadi ” mangsa keadaan ”, kata sahabat saya. ” Kebanyakkan kita merasakan bahawa kitalah orang yang bertanggung-jawab mengenai kehidupan kita sendiri tetapi pada hakikatnya tidak. Ini kerana kita menjadi mangsa keadaan tanpa disedari. Kita samada tidak sedar mengenainya atau pun kita menipu diri sendiri. Mentaliti orang-orang seperti ini tidak jelas dan dalam pelbagai bentuk ”, sahabat saya memulakan mukadimah paginya.

bersambung………………..

Categories: Uncategorized
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

