Home > Usahawan > Pemikiran Positif

Pemikiran Positif

Kajian menunjukkan lebih 90% perkara-perkara yang menjadi kerisauan kepada kita tidak pernah berlaku. Ini bermakna kebimbangan-kebimbangan yang negatif itu hanya mempunyai 10% sahaja peluang untuk berlaku. Jika demikian, ini juga bermakna, berfikiran positif adalah lebih realistik daripada berfikiran negatif.

Kenapa saya membawa isu ini ? Ada cerita disebalik isu ini yang hendak saya kongsikan. Saya bersama-sama keluar makan tengahari dengan rakan-rakan pejabat. Ini sebagai menunaikan janji saya setelah menolak pelawaan mereka dua minggu yang lalu. Kali ini saya akan berbelanja untuk mereka semua. Itu memang janji saya.

Sambil menikmati makanan dan minuman, kami bersembang pelbagai perkara. Tidak terkecuali isu-isu hangat semasa termasuklah isu prestasi pasukan bola sepak kebangsaan. Seorang rakan yang memang kaki bola sangat teruja memberikan pendapat mengenai pemain-pemain bola sepak negara. Tiada semangat kenegaraaan, manja, lembik, mata duitan dan macam-macam lagi.

Apabila saya memberikan pendapat dari sudut yang positif, rakan saya menjadi semacam hilang sabar dan menjadi marah. Bukan marah pada saya tetapi marah terhadap keseluruhan persatuan bola sepak Malaysia. Saya faham akan kekecewaannya. Bagi saya, orang yang betul-betul ambil tahu mengenai sesuatu perkara itu akan bersifat begini.

Umur kami hampir sama. Semasa kanak-kanak, kami telah melalui zaman kegemilangan Pesta Bola Merdeka dimana pasukan-pasukan seperti Korea Selatan, Jepun, Thailand, Iraq, Iran, dll adalah pasukan-pasukan yang sentiasa mengambil bahagian. Pasukan Malaysia pula tidak mempunyai masaalah untuk mengalahkan mereka semua. Pemain-pemain seperti Mokhtar Dahari, Soh Chin Aun, Namat Abdullah, Arumugam, Syed Ahmad, dll sentiasa mengharumkan nama negara. Malah pasukan Malaysia juga pernah beraksi di Sukan Olimpik. Sekarang apa sudah jadi? Tanya rakan saya itu.

Cuma apa yang saya ingin tekankan ialah apa salahnya saya melihat sesuatu itu dari sudut yang positif. Saya juga meminati sukan bola sepak. Semasa menuntut di Amerika Syarikat, saya telah bermain untuk pasukan universiti dalam pertandingan Northern California Inter-Collegiate Soccer Tournament.

Saya juga pernah merasa sedih dengan situasi sukan bola sepak Malaysia tetapi itu tidak bermakna saya tidak boleh menikmati keseronokkan sukan ini. Saya berkata, berilah lagi masa kepada mereka untuk meningkatkan prestasi. ” Sampai bila-bila pun team Malaysia ini tak akan berubah ”, jawab rakan saya itu. Rakan saya itu berkata saya tidak bersikap realistik. Saya bertanya, apa yang membuatkan pemikiran negatif lebih realistik?  Dia tidak menjawab.

Saya menjelaskan kebanyakkan kita suka beranggapan sesuatu yang negatif itu realistik dan pemikiran positif pula tidak realistik. Isunya bukan samada realistik atau tidak. Isunya ialah kenapa kita mesti berfikiran negatif dan menjadi emosional dan marah mengenai sesuatu sedangkan kita boleh memilih untuk menikmati keseronokkan sukan bola sepak. Sekiranya berfikiran positif boleh menjadikan kita dan orang-orang disekeliling kita gembira, kenapa mesti kita menolak berfikiran positif ?

Memang betul konsep pemikiran positif adalah satu perkara yang amat sukar untuk disampaikan kepada orang lain. Tiada apa pun yang realistik atau tidak realistik , yang ada ialah apa yang kita fikirkan mengenai sesuatu situasi yang kita hadapi itu. Kitalah yang mencipta realiti kita sendiri. Akhirnya dia bersetuju dengan apa yang saya jelaskan. Semua orang sudah kenyang. Saya pun sudah membayar bil-bil. Kami semua beredar balik ke pejabat.

bersambung………………….

Categories: Usahawan
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

