Home > Pemasaran > Kisah Juru Jual – Joe Girard

Kisah Juru Jual – Joe Girard

Joe Girard diberi gelaran “ World Greatest Salesman “ ( Jurujual terbaik dunia ). Sekarang sudah berumur 80 tahun dan aktif dalam memberi ceramah berkenaan sales di seluruh dunia. Antara lain pernah menjadi juru jual kereta selama 15 tahun. Purata jualan kereta untuk seorang jurujual kereta didunia ialah 5 kereta sebulan. Joe menjual purata 6 kereta sehari. Rekod jualan sehari beliau ialah 18 kereta dan 174 buah sebulan. Kebanyakkan hasil jualan beliau adalah dari “ word of mouth “ atau berita melalui mulut ke mulut pelanggan.

Soalan : Bagaimana anda membuat pelanggan suka membeli kereta melalui anda?

Jawapan : Tak kesah ler apa anda jual, semuanya sama sahaja. Namanya pun perniagaan, “ People Business “. Sebenarnya dorang bukan beli kereta, beli rumah, beli saham dll tapi “ People buy People “.

Soalan : Macamana anda membuat pelanggan akan kembali berurusan dengan anda?

Jawapan : Jawapan saya senang je, SERVIS, SERVIS,SERVIS. Biasanya jurujual ni bila sudah dapat menjual, mereka berhenti menjual. Pelanggan ni kalau hang nak tau, dorang tak suka jika tidak diberi layanan yang sepatutnya bila hang telah dapat duit dorang. Hang tau ka? Makna menjual yang sebenar ialah “ After Sales Service “ , bukan sebelum jualan.

Soalan : Bagimana anda mencipta “ Word of Mouth “ ?

Jawapan : Sebenarnya, kebanyakkan orang tidak ambil berat tentang orang lain melainkan kalau mengenai duit. Tapi saya sangat ambil berat tentang “ Friendship ‘ dan hubungan dengan pelanggan. Pelanggan2 saya selalu berkata “ selepas urusan beli kereta dengan Joe, dia akan telepong bertanya mengenai kereta tu dan apa lagi yang dia boleh buat untuk kami “. Joe akan hantar “ Thank You “ kad, dll. Kami akan sentiasa berurusan dengan Joe walaupun harga sedikit tinggi.

Soalan : Bagimana ya anda “ follow-up” dengan pelanggan?

Jawapan : Saya sentiasa memberitahu pelanggan2 saya ; “ anda sebenarnya membeli 2 perkara, pertama anda membeli kereta yang sangat bagus ( mesti selalu memuji keputusan pelanggan ), kedua anda membeli Joe Girard. Pilihan anda adalah yang terbaik “. Setiap bulan saya akan pastikan akan menghantar kad. Tetapi bukan mengenai sales, sebaliknya kad penghargaan atau wish. Contohnya kalau January saya hantar kad “ Saya sangat menghargai anda, Selamat Tahun Baru “ . February “ Saya sangat menghargai anda, Happy Valentines Day “., dll. Ini lah cara “ Word of Mouth” saya. Saya dapat ramai pelanggan cara begini.

Categories: Pemasaran
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

